Siemię lniane – dba o twoje serce i chroni przed rakiem!

Nasionka lnu najczęściej kojarzone są pozytywnym wpływem na układ trawienia. W rzeczywistości ich działanie jest o wiele bardziej imponujące i może chronić przed śmiertelnymi chorobami!

Najpierw warto rozprawić z tezą o dobroczynnym wpływie siemienia lnianego na jelita. W 30 g siemienia znajdziemy zaskakująco wysoką ilość błonnika, bo aż 8 g! Błonnik znany jest z tego, że reguluje pracę jelit, wzmagając ruchy robaczkowe i pozwalając treści pokarmowej skuteczniej przesuwać się w dół. Stąd wiele osób sięga po siemię lniane jako metodę walki z zaparciami i… może się srodze rozczarować! Jak się okazuje, taka ilość błonnika wymaga olbrzymich ilości wody, a jeśli nie wypijemy jej wystarczająco dużo w ciągu dnia, zaparcia mogą się tylko pogorszyć!

Siemię lniane a serce

Nie ulega jednak wątpliwości, że nasionka lnu zapewniają nam wiele korzyści zdrowotnych, wśród których jedną z najważniejszych jest ochrona serca. W trzech łyżkach siemienia znajduje się ponad 6 g kwasów tłuszczowych omega 3 ALA, których część jest w organizmie przekształcana w bardziej korzystne kwasy EPA i DHA. Badania naukowe dowodzą, że kwasy omega 3 znacząco zmniejszają ryzyko chorób naczyniowych i są najlepszą ochroną dla serca.

W siemieniu znajdują się ponadto fitosterole – naturalne związki o budowie bardzo podobnej do cholesterolu, ale bez miażdżycowego efektu. Znalazłszy się w układzie pokarmowym redukują one znacząco proces wchłaniania cholesterolu i tym samym obniżają jego poziom we krwi. Badanie naukowców z Iowa, w USA, dowiodło, że spożycie 3 łyżek siemienia dziennie pozwala po 3 miesiącach zredukować poziom złego cholesterolu LDL we krwi o 10%!

Co więcej, według badań kanadyjskich ta sama dawka 3 łyżek siemienia dziennie (ok. 30 g) pozwala w ciągu pół roku obniżyć ciśnienie krwi średnio o 10 / 7 mmHg. Przypomnijmy, że u osób borykających się z nadciśnieniem choroby i zawały serca są o wiele częstsze.

Ochrona przed nowotworami

Obecne w nasionkach lnu lignany, czyli antyutleniacze ściśle powiązane z błonnikiem, okazują się nie tylko zwalczać normalne wolne rodniki odpowiadające za proces starzenia komórek, ale także aktywnie zapobiegać zmianom rakowym. Siemię jest przy tym bez wątpienia najlepszym źródłem tych niezwykłych przeciwutleniaczy, bo zawiera ich nawet 800 razy więcej niż inne rośliny!

Na dzień dzisiejszy udowodniono, że lignany obniżają ryzyko zapadnięcia na raka piersi, poprzez oddziaływanie na bakterie jelitowe, które z kolei regulują poziom żeńskich hormonów. Uważa się, że to samo działanie może odnosić się do raka endometrium oraz raka jajników.

Bądź na bieżąco - kliknij poniżej polub stronę, aby być na bieżąco informowanym o nowych wpisach na blogu:

Ponadto, według badania z 2008 r. przeprowadzonego na ponad 160 mężczyznach cierpiących na raka prostaty, spożycia siemienia lnianego jest w stanie zahamować wzrost guzów nowotworowych. Lignany mają bowiem zdolność blokowania rozwoju naczyń krwionośnych na guzach.

Jak spożywać siemię lniane?

Siemię ma jeszcze wiele innych korzyści, pomiędzy którymi warto wymienić:

  • Zdolność do łagodzenia objawów menopauzy
  • Łagodzenie przebiegu grypy i przeziębień
  • Obniżanie poziomu cukru we krwi
  • Ograniczanie nadmiernego apetytu

Nie warto jednak spożywać w całości niełupanych nasion, ponieważ układ pokarmowy nie zdoła ich strawić i zostaną one po prostu wydalone. Stąd kuujemy tylko i wyłącznie mielone siemię lub samodzielnie mielimy je w młynku do kawy. Naturalny smak tak powstałego specyfiku nie jest niestety zachwycający, dlatego warto spożywać go jako dodatek do koktajli, muesli, kaszy, jogurtów, pieczywa, ciastek, a także wszystkich wegańskich słodyczy typu raw. Na kłopoty żołądkowe poleca się picie napoju przyrządzonego z 2 łyżeczek mielonego siemienia zalanego ciepłą wodą. Galaretowata konsystencja nie jest może najprzyjemniejsza do przełykania, ale można osłodzić ją łyżeczką miodu.

Pamiętajmy, aby w okresie wzmożonego spożycia siemienia pić znacznie więcej płynów, aby nie doprowadzić do zablokowania układu pokarmowego nadmiarem błonnika.

 

Źródła:

https://www.medicalnewstoday.com/articles/263405.php

https://draxe.com/10-flax-seed-benefits-nutrition-facts/

https://www.healthline.com/nutrition/benefits-of-flaxseeds

https://foodrevolution.org/blog/health-benefits-flaxseed/

Write a Reply or Comment:

O mnie

Karolina

Karolina

"Trzymaj zdrowe jedzenie w lodówce, a będziesz jadł zdrowo"
Cześć, mam na imię Karolina, na codzień zajmuję się doradztwem żywieniowym, nie tylko dla osób, które chcą schudnąć, ale też dla osób z problemami z sercem, problemami tarczycowymi i wiele innych. Część z informacji o właściwym odżywianiu staram się przenieść na bloga. Liczę, że będą pomocne także dla Ciebie :)

blog lam dep | toc dep | giam can nhanh

|

toc ngan dep 2016 | duong da dep | 999+ kieu vay dep 2016

| toc dep 2016 | du lichdia diem an uong

xem hai

the best premium magento themes

dat ten cho con

áo sơ mi nữ

giảm cân nhanh

kiểu tóc đẹp

đặt tên hay cho con

xu hướng thời trangPhunuso.vn

shop giày nữ

giày lười nữgiày thể thao nữthời trang f5Responsive WordPress Themenha cap 4 nong thonmau biet thu deptoc dephouse beautifulgiay the thao nugiay luoi nutạp chí phụ nữhardware resourcesshop giày lườithời trang nam hàn quốcgiày hàn quốcgiày nam 2015shop giày onlineáo sơ mi hàn quốcshop thời trang nam nữdiễn đàn người tiêu dùngdiễn đàn thời tranggiày thể thao nữ hcmphụ kiện thời trang giá rẻ

Porady żywieniowe DietCoach4U

Otrzymuj najlepsze porady żywieniowe i dietetyczne za darmo

Przewodnik po zdrowym żywieniu - dowiesz się co jeść by żyć długo i wyglądać młodo, jak dbać o zdrowie i odporność, jakie produkty wpływają pozytywnie na urodę i witalność. Bądź na bieżąco z DietCoach4U

Twoje dane są bezpiecznie i nie będą nikomu udostępnione.