Jedz sałatki na dobrą pamięć

Kondycja naszego mózgu w dużej mierze zależy od diety. Aby cieszyć się dobrą pamięcią, warto codziennie spożywać sałaty z oliwą z oliwek.

Dobra pamięć, to nie tylko łatwiejsze uczenie się i zapamiętywanie codziennych spraw, ale także lepsza koncentracja oraz ważny czynnik zapobiegania demencji starczej. Badania naukowe wskazują, że kluczową rolę w ćwiczeniu mózgu odgrywa oczywiście aktywność intelektualna i ciągła stymulacja nowymi bodźcami – od nieznanych ścieżek w okolicy po rozmowy z nowo poznanymi ludźmi. Ale wpływ diety na sprawność procesów umysłowych jest również niebagatelna i koncentruje się głównie na dostarczaniu komórkom mózgowym składników odżywczych niezbędnych do prawidłowego wykonywania swoich funkcji oraz obrony przed wolnymi rodnikami i amyloidowymi złogami w mózgu. Co więc warto jeść?

Oliwa z oliwek oliwi mózg

Jedną z kluczowych zalet diety śródziemnomorskiej, bogatej w oliwę z oliwek, jest zaskakująco niski poziom demencji obserwowany u populacji zamieszkującej rejon południowej Europy. Wnikliwe badania nad dobroczynnym tłuszczem z oliwek faktycznie dowodzą, że polifenole zwane EVOO, zawarte w oliwie, w zaskakujący sposób pomagają procesowi nauki, a także spowalniają, a nawet odwracają pogorszenie pamięci spowodowane starzeniem się lub chorobą. Na tym jednak nie koniec – oliwa z oliwek wykazuje zdolność zwalczania blaszek amyloidowych, odpowiedzialnych za rozwój choroby Alzheimera. Fakty te odnoszą się jednak tylko do oliwy z oliwek z pierwszego tłoczenia, która dodatkowo zawiera również pokaźne ilości witaminy E, zwanej witaminą młodości i zapobiegającej starczym zmianom w mózgu. Zastępowanie tłuszczy nasyconych takich jak masło oraz szkodliwych tłuszczów trans, takich jak margaryna, oliwą z oliwek okazuje się również zmniejszać skłonność do depresji, która ma wyraźny związek ze sprawnością zdroworozsądkowego myślenia.

Kłopotliwe może być oczywiście samo „spożycie” oliwy z oliwek, zwłaszcza, że zalecany poziom spożycia wynosi dwie łyżki stołowe dziennie. Oliwą można polewać chleb, ziemniaki, makaron czy ryż, ale idealne wydaje się wykorzystanie jej jako sosu do sałatek z warzyw, które również wykazują dobroczynne działanie dla mózgu.

Warzywa do sałatek, które wspomagają pamięć

Awokado to jedno najbardziej dobroczynnych dla mózgu warzyw, które…w rzeczywistości jest owocem, ale ze względu na pozbawiony słodyczy smak bywa wykorzystywane w słonych pastach i sałatkach. Zachwalane głównie ze względu na wysoki poziom jednonienasyconych kwasów tłuszczowych, awokado jest także doskonałym źródłem witaminy K i kwasu foliowego, które poprawiają funkcje kognitywne, polepszają pamięć i koncentrację.

Witamina K odpowiada za formowanie się sfingolipidów, czyli tłuszczów, z których zbudowane są komórki mózgowe. Występuje ona również w wysokich dawkach w brokułach, które można śmiało dodawać do sałatek w wersji surowej blanszowanej lub gotowanej. Pamięci pomaga także zawarta w brokułach cholina raz antyoksydanty chroniące mózg przed działaniem wolnych rodników.

Bądź na bieżąco - kliknij poniżej polub stronę, aby być na bieżąco informowanym o nowych wpisach na blogu:

Do warzywnych sałatek z oliwą z oliwek warto też dodawać ciemnozielone warzywa liściaste, takie jak szpinak, sałata rzymska czy jarmuż. W jednym z badań śledzących nawyki żywieniowe prawie tysiąca ludzi przez okres pięciu lat okazało się, że spożywanie wspomnianych warzyw raz lub dwa razy dziennie znacząco zmniejsza ryzyko rozwinięcia demencji.

Dodatkowe składniki „mózgowe”

o jeszcze można dorzucić do salaterki na dobrą pamięć? Wspomniana już witamina E uważana jest dzisiaj za jedną z najlepiej rokujących substancji w zakresie spowalniania choroby Alzheimera. Niestety, zdaniem naukowców większość z nas cierpi na jej niedobór, który może spowalniać także normalne procesy pamięciowe nawet w młodszym wieku. Do warzywnej sałatki warto więc dorzucić zawsze garść orzechów, pestek słonecznika lub dyni, które nie tylko wybitnie poprawiają smak, ale także dostarczają znacznych ilości witaminy E. W jednym z badań z 2014 roku dowiedziono wręcz, że jedzenie orzechów w długim okresie czasu znacząco polepsza wyniki w testach pamięciowych. W orzechach i pestkach znajdują się również ważne minerały, które wpływają na funkcjonowanie mózgu, zwłaszcza:

  • Cynk, który odpowiada za przewodzeniem sygnałów nerwowych.
  • Magnez, warunkujący proces uczenia się i zapamiętywania.
  • Miedź, kontrolująca sygnały nerwowe.
  • Żelazo, bez którego cierpimy na problemy z koncentracją.

 

Źródła:

https://draxe.com/15-brain-foods-to-boost-focus-and-memory/

http://www.health.com/health/gallery/0,,20434658,00.html#red-wine-5

https://www.healthline.com/nutrition/11-brain-foods

https://www.bbcgoodfood.com/howto/guide/10-foods-boost-your-brainpower

https://www.sciencedaily.com/releases/2017/06/170621103123.htm

Write a Reply or Comment:

O mnie

Karolina

Karolina

"Trzymaj zdrowe jedzenie w lodówce, a będziesz jadł zdrowo"
Cześć, mam na imię Karolina, na codzień zajmuję się doradztwem żywieniowym, nie tylko dla osób, które chcą schudnąć, ale też dla osób z problemami z sercem, problemami tarczycowymi i wiele innych. Część z informacji o właściwym odżywianiu staram się przenieść na bloga. Liczę, że będą pomocne także dla Ciebie :)

blog lam dep | toc dep | giam can nhanh

|

toc ngan dep 2016 | duong da dep | 999+ kieu vay dep 2016

| toc dep 2016 | du lichdia diem an uong

xem hai

the best premium magento themes

dat ten cho con

áo sơ mi nữ

giảm cân nhanh

kiểu tóc đẹp

đặt tên hay cho con

xu hướng thời trangPhunuso.vn

shop giày nữ

giày lười nữgiày thể thao nữthời trang f5Responsive WordPress Themenha cap 4 nong thonmau biet thu deptoc dephouse beautifulgiay the thao nugiay luoi nutạp chí phụ nữhardware resourcesshop giày lườithời trang nam hàn quốcgiày hàn quốcgiày nam 2015shop giày onlineáo sơ mi hàn quốcshop thời trang nam nữdiễn đàn người tiêu dùngdiễn đàn thời tranggiày thể thao nữ hcmphụ kiện thời trang giá rẻ

Porady żywieniowe DietCoach4U

Otrzymuj najlepsze porady żywieniowe i dietetyczne za darmo

Przewodnik po zdrowym żywieniu - dowiesz się co jeść by żyć długo i wyglądać młodo, jak dbać o zdrowie i odporność, jakie produkty wpływają pozytywnie na urodę i witalność. Bądź na bieżąco z DietCoach4U

Twoje dane są bezpiecznie i nie będą nikomu udostępnione.